تبلیغات
دنیای ورزش ،تندرستی و نشاط - آرتروز (التهاب مفصل) و درمان باورزش
دنیای ورزش ،تندرستی و نشاط
کلمه آرتریت از دو کلمه یونانی آرترون به معنی مفصل و ایتیس به معنی التهاب تشکیل شده است



علایم و نشانه های آرتریت :

درد و حساسیت مفصل ، گرمی ، تورم و قرمزی

کسی که دارای التهاب مفاصل است ، به اقتضای طبیعت یا بخاطر شدت آسیب وارده به مفصل از مشارکت در تمرینات و فعالیت های ورزشی باز می ماند یا امتناع می کند .

 

اگر فردی دچار آرتریت ( التهاب مفاصل) باشد ، وقتی كه از خواب بیدار می شود، عضلات و تاندون هایش خیلی سفت می شوند، طوریكه به سختی می تواند از رختخواب بیرون بیاید و  به زحمت بلند می شود. اما مقداری كه حركت كند، دردش كمتر می شود و می تواند سریع تر راه برود.


استئوآرتریت :

قدیمی ترین و شایع ترین بیماری مزمن
وجه مشخصه آن از بین رفتن تدریجی و شدید غضروف مفصلی است .
این بیماری تحلیل برنده است .
معمولا ً یک یا چند مفصل را بیشتر مبتلا نمی کند .
مفاصلی که وزن را تحمل می کنند (پاها ، زانوها ، مفاصل ران و مهره ها) و همچنین مفاصل انگشتان ، دست و پاها نیز بیشتر مبتلا می شوند .
منحصر به دستگاه اسکلتی-عضلانی است .

علل به وجود آمدن استئوآرتریت :


سالخوردگی
ضربات مکرر بر مفاصلی که وزن را تحمل می کنند .
ارث
و چند فرآیند بیوشیمیایی که هنوز ناشناخته است
علایم :

درد . ( که ممکن است در خلال فعالیت های روزانه محو شود ولی به دلیل افزایش فشار بر روی مفصل مورد نظر تشدید می شود . ) درد به تدریج گسترش می یابد . در ورزشکاران ممکن است هنگام گرم کردن از بین برود و تنها در اثر پرداختن به مسابقه یا تمرین زیاد بازگردد . درد در زمان استراحت ، هنگامی که آرتروز به مراحل پیشرفته رسیده باشد احساس می شود و در این شرایط ممکن است فرد نتواند راحت بخوابد و در اثر درد خواب او آشفته شود .

 

خشکی و سفتی ابتدای روز . سفتی به طور مشخص پس از یک دوره توقف فعالیت اتفاق می افتد و ممکن است لنگیدن در فرد ظاهر شود .

غیر طبیعی بودن مفصل . هنگام معاینه های بالینی ممکن است اطراف مفصل مبتلا شده تغییراتی مانند تورم ، نقص در دامنه حرکتی ، آتروفی عضلانی ، حساسیت ، مورمور شدن ، افزایش حرارت موضعی و ناپایداری یا حرکت های غیر طبیعی مفصل ناشی از سستی رباط مشاهده شود .

تغییرات مشاهده شده از طریق اشعه ایکس . تنگ شدن فضای مفصلی ، کیستها ، تصلبها . همچنین افزایش مایع سینوویال ممکن است با این روش آشکار شود

تغییرات ناشی از آرتروز ، غیر قابل بازگشت است ؛ اما تدابیر گوناگونی وجود دارد که با آنها می توان علایم را حذف و تخریب بافتها را به تأخیر انداخت . این تدابیر عبارتند از :

کاهش فشار بر مفاصل . توقف فعالیت های ورزشی توأم با تحمل وزن ضروری است . مثلا ً چنانچه فردی از ناحیه ران یا زانو به این عارضه مبتلا شده ، می تواند برای حفظ آمادگی بدنی خود از دوچرخه سواری یا شنا کمک بگیرد .
تمرین های تحرک بخش و ارتقای قدرت عضلانی باید زیر نظر مستقیم فیزیوتراپیست ( و حتی الامکان در استخر ) انجام شود . باید از تمرین های غیر فعال که شخص مصدوم هیچ تلاشی در اجرای آنها ندارد ، اجتناب ورزید.
  فرا صوت . درمان با موج و کیسه آب گرم می تواند اثر روانی مفیدی داشته باشد .
هنگامی که زانو یا ران مبتلا شده ، استفاده از عصا در سمت سالم می تواند بسیار مفید و ثمر بخش باشد .
ممکن است داروهای ضد التهاب و مسکن تجویز شود .
هنگامی که تغییرات تخریبی شدید باشد ، ممکن است جراحی ضرورت پیدا کند .

دوچرخه سواری و شنا بر دویدن ارجحیت دارند ، زیرا موجب محدود کردن یا در نهایت کاهش دادن فشار وارد بر مفصل مبتلا می شوند .
برای جلوگیری از تخریب بافتها یا به تأخیر انداختن آن ، باید فرد مبتلا را نسبت به انجام تمرینهای فعال تحرک بخش و افزایش دهنده قدرت عضلانی تشویق کرد .

آرتریت روماتوئید :

           

یک بیماری مزمن التهابی
یک سری گره روی وتر به وجود می آید که با لمس تشخیص داده می شود .
چندین دستگاه از بدن را درگیر می کند و علت ناشناخته دارد .
مفاصل متعددی را به شکل قرینه درگیر می کند و باعث تغییر شکل آنها می شود .
با آزمایش خون قابل تشخیص است ( فاکتور روماتوئید ) .
بیشتر افراد بالغ ، به ویژه خانم ها ، میانسالان یا سالمندان را مبتلا می کند ، اما در جوانان و نو جوانان هم می تواند بروز کند . اوج شیوع این بیماری در سنین 25 تا 55 سالگی است . در زنان 3 برابر بیشتر از مردان اتفاق می افتد .
سایر بافتهای بدن ، مفصل ، وتر ، غلاف وتر ، عضله ها و کیسه های زلالی را گرفتار می سازد .
وجه مشخصه اش التهاب غشای زلالی ، (غشای سینوویال ) است که سطح داخلی برخی از مفاصل را می پوشاند و با رسوب پروتئین ( فیبرین ) تشدید می شود . در نتیجه التهاب ، مایع به درون مفصل ترشح شده ، موجب تورم می شود .

بافت ملتهب ، به سمت مرکز فضای مفصلی پیشروی می کند و سطوح مفصلی و رباطها و وترهای اطراف را می پوشاند .

در همین زمان ، غضروف مفصلی به صورت منظم از سطح خود به طرف استخوان زیرین تخریب شده ، در استخوان مجاور آن کیست تشکیل می شود .

 

همچنان که بافت های ملتهب به تدریج جای خود رابه بافت زخم می دهد ، کپسول مفصلی ضخیم و در نتیجه مانع تحرک مفصل می شود .


ویتامین ث علیه آرتریت:

محققان دانشگاه منچستر ومرکز تحقیقات آرتریت طی بررسی ۲۵ هزار نفر به مدت ۸ سال تاثیر رژیم غذایی را بر آرتریت مشاهده کرده و متوجه شدند مصرف نکردن میوه و سبزی- به‌خصوص از نوعی که ویتامین ث دارد- خطر آرتریت (التهاب مفاصل) را زیاد می کند.

به گزارش یونایتدپرس یك بررسی بر روی حیوانات كه نتایج آن در شماره نوامبر "نشریه آرتریت و روماتیسم" به چاپ رسیده است نشان می‌دهد كه زردچوبه و مكمل‌های غذایی حاوی آن ممكن است از آرتریت روماتوئید و پوكی استخوان پیشگیری كند.

دكتر فانك با دكتر باربارا ان. تیمرمن، رئیس مركزپژوهش طب گیاهی آریزونا- برای بررسی بهتر اثرات مواد شبه كوركومینی در زردچوبه عصاره‌هایی با میزان استاندارد تهیه كردند. سپس تاثیربخشی آنها را بر روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به آرتریت روماتوئید آزمایش كردند. نتیجه آن بود كه این مواد واقعا علائم التهاب مفصل را كاهش می‌دهند.

دكتر فانك معتقد است كه نتایج مشابهی در انسان‌ها نیز مورد انتظار است، اما باید با آزمون‌های بالینی ثابت شود.


توصیه‌ها:

قبل از هر اقدامی، نخست وزنتان را كم كنید.
رژیم غذایی داشته باشید .
اگر آرتریت كمر دارید به هنگام نشستن، حمایت مناسبی برای پشت و كمر فراهم كنید، به طور مثال هنگام مطالعه دراز نكشیده و روی صندلی بنشینید.
ماساژ با افزایش جریان خون و گرمی مفصل مبتلا، باعث تسكین درد می‌شود.
اگر در پاهایتان احساس ثبات نمی‌كنید و احتمال افتادن شما وجود دارد بهتر است از عصا، واكر یاانواع وسایل كمكی دیگر استفاده كنید .
اسیدهای چرب اُمگا- 3 كه درماهی ودانه های خوراكی مثل بذر كتان، گندم و لوبیای سویا وجود دارد ، التهاب مفاصل را كاهش می دهند.
هنگام نشستن ، ایستادن و دراز کشیدن مفاصل را باز شده نگه دارید تا از انقباض خود به خود عضله جلو گیری کنید .

پیشگیری

غضروف ها حاوی کلسیم ، کلاژن ، پروتئوگلیکان ها (مثل گلوکز آمینو گلیکان ) هستند ؛ که با انجام ورزشهایی که برای فرد خیلی سبک یا سنگین نباشند و با تحمل وزن همراه باشند تراکم این مواد افزایش یافته و در نتیجه استحکام غضروف افزایش می یابد .

همچنین ورزش باعث تقویت عضلات و استحکام استخوان ها  و افزایش چگالی آنها می شود و در نتیجه فشار روی مفاصل کاهش می یابد .

شاید ورزش امکان ابتلا به استئوآرتریت (که دستگاه عضلانی – اسکلتی درگیر می شود ) را کاهش دهد .

ورزش

نه اصل ایمنی در ورزش :

  • قبل از آغاز برنامه ورزشی و پس از آن در فواصل منظم ، ارزیابی پزشكی كاملی انجام دهید.

  • تحقیق كنید آیا هنگام ورزش نیاز به نظارت پزشكی مستقیم دارید و آیا این نظارت تنها باید در هفته های اول برنامه یا بطور دائم انجام شود.
  • با علائم هشدار دهنده عارضه  قلبی قریب الوقوع كاملا و به خوبی آشنا شوید .

  • با پیروی از دستورات صحیح ورزشی ، ایمنی را در سر لوحه اولویتهای ورزش خود قرا دهید.
  • انواعی از ورزشهای هوازی را انتخاب كنید كه فشار كمتری بر مفاصل دردناک ، تخریب شده  یا تغییر شكل یافته وارد سازد.
  • میزان درد و التهاب مفصل خود را بدانید و اینكه ورزش چه اثری بر آنها دارد.
  • اگر احساس میکنید ظرفیت كارایی شما کاهش می یابد یا علایمتان به صورت درد یا التهاب بدترمیشود هرگز از این مسایل بی اعتنا نگذرید و آنها راجدی بگیرید
  • تا زمانی كه یك كارشناس بهداشت با صلاحیت چگونگی انجام ورزشهای غیر فعال را به شما نیاموخته از انجام این گونه ورزش ها خودداری كنید.
  • اگر شما یك داروی ضد التهاب تجویز شده را مصرف میكنید ، زمانی از روز را برای تمرین انتخاب كنید كه دارو بیشترین اثر خود را گذاشته و درد وسفتی مفصلتان به كمترین حد خود رسیده باشد.

خطرات ناشی از ورزش :

انجام تمرینات نامناسب ورزشی ممکن است بیماری یا عوارض ناشی از بیماری را بدتر کند .

ورزش‌های شما باید حداقل فشار را بر روی مفاصل وارد آورد، به خصوص هنگامی که تازه دارید ورزش را شروع می‌کنیدد
دویدن ، پیاده روی تند ، ورزشهای سرعتی و پرشی و پر برخورد توصیه نمی شود .
هر بیمار آرتریتی باید پیش از شروع برنامه های ورزشی با پزشک خود مشورت کند .

آنچه برای یک بیمار آرتریتی ورزش بی خطر به حساب می آید ممکن است برای مثلا ً یک بیمار قلبی یا دیابتی خطر داشته باشد . حتی در بین بیماران آرتریتی ، برنامه ورزشی باید بر حسب شدت بیماری ِ هر بیمار تنظیم گردد .

زمانبندی فعالیت های ورزشی :

دامنه حرکت وکشش ، تقویت عضلانی
گرم کردن
هوازی
سرد کردن
دامنه حرکت و کشش

اجرای یك برنامه ورزشی


تمرین های دامنه حرکت و كششی ( یا انعطاف پذیری )
تمرین های تقویت عضلانی
تمرین های هوازی

تمرین های دامنه حرکت و کششی :

3-5 روز در هفته
هرگز نباید این تمرین ها را تا حد احساس درد یا شدیدتر شدن درد قبلی انجام دهید .
قبل و بعد از ورزش های تقویت عضلانی یا هوازی
قطع ورزش با احساس درد شدید و ناگهانی
اگرعلایم قابل توجهی از التهاب ندارید هر حرکت را 3-5 بار تکرار کنید و 2-3 ثانیه مکث کنید .
اگر جراحی مفصل انجام داده اید یا از نظر ظرفیت کاری در رده 3 قرار دارید در مورد انجام این ورزش ها با پزشک مشورت کنید .
اگر درد شما شدید است یا التهاب دارید هر حرکت را به آرامی فقط 1-2 مرتبه تکرار کنید .
اگر در رده 4 هستید اصلا ً این ورزش ها را انجام ندهید .
این ورزش ها باید به آهستگی و با حرکات کنترل شده انجام گیرند .







                        




تمرین های تقویتی :


عضلات را تقویت و مفاصل را تثبیت می كند و غضروف را تقویت می كند ومانع شكستگی آن می شود .

2-3 روز در هفته (بین 8-10 دقیقه ورزش های تقویتی عضلانی را برای گروه های عضلات عمده بدن انجام دهید .)

از مجموعه تمرین های ایزومتریک و ایزوتونیک استفاده کنید .

در حین انجام حرکت نفس خود را حبس نکنید .

حرکت را به آرامی آغاز کنید و به تدرج پیش روید .

   




توجه داشته باشید که قبل از شروع تمرینات بالا حتما گرم کنید (آرام بدوید) سپس حرکات کششی را انجام داده سپس سراغ تمرینات قدرتی بروید (از وزنه 0.5 کیلو شروع کنید.در انتها هم با تمرینات کششی ،عضلات خود را آرام سازید

تصویر زیر تاثیر یک دوره تمرین را بر بهبود آرتروز نشان میدهد
تصویر A:قبل از ورزش
تصویر  : بعد از ورزش







طبقه بندی: درمان با ورزش، 
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 11 آبان 1389 توسط فرحناز | نظرات ()
درباره وبلاگ
موضوعات
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

طراحی تم توسط فرحناز